top of page

מה לעשות כשהילד מגלה סימני חרדה בחג הפורים ובכלל?


חג הפורים מעורר אצלנו המבוגרים שמחה וצחוק, אבל מה עושים כאשר אצל הילדים מתעוררים פחדים, מהמסכות, מהליצנים ומדמויות הענק המחופשות? שלוש מומחיות משלושה תחומים – הדרכת הורים, התפתחות מוטורית- חושית והומאופתיה, משתפות אותנו בהמלצותיהן.

  • "חרדות ופחדים מהווים בעיה שכיחה מאוד אצל ילדים באופן כללי והן עולות ומתעוררות ביתר עוצמה סביב חג הפורים. חרדות אצל ילדים יכולות להתבטא בכמה אופנים: מצב מתח תמידי, עצבנות, התפרצויות, קושי להתרכז, דאגנות, חוסר מנוחה, קושי להירדם, יקיצות לילה, תחושת מחנק או גוש בגרון, כאבי ראש, מתח שרירי, שינויים מהירים במצב הרוח, שלשולים, אכילת יתר או חוסר תאבון, הרטבת לילה, חזרה להרטבת יום ועוד". אומרת ליאת גרינוולד דלויה, הומאופתית קלאסית, חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית.

  • סביב חג הפורים "מתעוררות לחיים" דמויות מפחידות שעלולות לעורר פחדים אצל ילדים, למשל: ליצנים רוצחים, ג'וקר, מסיכות ואנשים מאופרים באופן מפחיד, דמויות ענק מחופשות שהולכות ומדברות, בלוני ענק, רעשנים ונפצים ברחובות, תהלוכות גדולות, המון אנשים, לחץ דוחק ומוזיקה ברמקולים בקולי קולות.

  • "ילד שמפחד יסרב להשתתף בחגיגה – לא יתחפש, לא ישתתף ואפילו ימנע בכוח עד כדי בכי וצרחות ועלינו לכבד ולהבין את המצוקה שלו" אומרת מיה שטיינהרדט זיו, mamamaya, מדריכת הורים ויועצת שינה בכירה, בעלת בית הספר MamamayaSchool.

  • עלינו לאמץ 7 כללי יסוד להתנהלות מול הילדים במצבי פחד וחרדה:

  1. לא לשדל, לשכנע, להסביר - לכבד את הילד, הפחד והסירוב!

  2. הכילו את הפחד ותנו לו הכרה במשפט כמו "אני רואה שאתה מפחד מ..." הכרה בפחד דווקא מקטינה אותו ולכן אל תאמרו "זה לא מרעיש כל כך, מה אתה עושה סיפור". קבלו בהבנה שלכל אחד יש רמות הכלה שונות.

  3. קבלו בהבנה את הפחד והימנעו מביקורת על הילד, לא בזמן האירוע ולא אח"כ. אם אתם מבינים את הילד אז אתם מבינים אותו עד הסוף ולכן אל תחשבו או תאמרו "זה לא מפחיד בכלל".

  4. בלי לתייג את הילד תחת הכללות מחלישות ולקרוא לו בשמות כגון "אתה ילד פחדן"

  5. הסבירו מה אתם רואים בהסבר אחד קצר ופשוט למשל: "זה איש שהתחפש למפלצת"

  6. אל תכריחו את הילד לנסות להתקרב להצטלם. וותרו על הנצחת הרגע של הילד הבוכה או הצטלמו אתם עם הדמות. הילד שלכם ישמח הרבה יותר.

  7. עודדו את הילד להתמודד ולהתגבר – שאלו אותו כיצד הוא רוצה להתמודד עם הפחד כי לא תוכלו לפנות אנשים, להחליש את הרעש או לשנות את המצב. הציעו לו גם פתרונות משלכם.

ובכנות - מה אתם הייתם מאחלים לעצמכם ברגע של פחד?

בדיוק את זה שמישהו שאוהב אתכם – יבין אתכם.

קושי להתחפש, להתאפר וללבוש מסכה:

התחפושות, האביזרים והאיפור הם דברים שילדים רבים בוחרים בחנות אך בפועל הם לא רגילים אליהם. ולכן, ברגע האמת בבוקר ההתחפשות, נוצר בלגן שלם, בכי גדול והילד שכל כך ציפה לחג מסרב עכשיו להתאפר ולהתחפש.

עינת לוי זמר מומחית בהתפתחות מוטורית-חושית ובריאות הוליסטית לתינוקות וילדים אומרת כי יש קשר בין הקושי של הילד להתאפר, להתחפש או ללבוש מסיכה לוויסות החושי שלו.

בתהליך העיבוד החושי מערכת העצבים במוח מקבלת מסרים חושיים ומפרשת אותם לפעולה.

ילדים עם רגישות יתר למגע לא ירצו שאיפור או מסיכה יגעו להם בפנים או בשיער הם ירגישו את האיפור והמסיכה בעוצמות גבוהות.

התגובות שלהם למגע באזורים אלו יכולות להיות מגוונות כמו: בכי, פחד, צעקות, הימנעות מחשיפה ותחושה של חוויה שאינה מאפשרת להם להיות רגועים ושמחים בה.

כמו כן יש לציין כי תהליך העיבוד החושי הוא סובייקטיבי ולכן הורים רבים אינם מבינים שהקושי נובע מבעיה חושית ולא התנהגותית.

יש לזכור כי אזור הראש והפנים הינם אזורים פרטיים ורגישים ויש להתנהג איתם ברגישות עליונה.

מה ניתן לעשות על מנת לתמוך בקושי?

  • במידה והילד בחר תחפושת שכוללת מסיכה או איפור שוחחו איתו על המשמעויות של זה, על מנת שיהיה מוכן מראש. הכנה ושיח מכיל מאד עוזרים בקבלת ההחלטה בבחירת התחפושת.

  • קנו את התחפושת ביחד איתו ולפני הזמן וחשפו אותו למה שקשה לו כמה שיותר עד לחג. חשיפה חזרתית תורמת לאיזון הוויסות.

  • אמרו לו שגם אם ביום החג לא ירצה לשים מסיכה או איפור, זה ממש בסדר מבחינתכם ואת מכבדים את רצונו. הכבוד וההכלה לקושי מורידים חלק מהקושי.

  • שחקו איתם משחקי איפור (תנו לו לאפר אתכם בהתחלה), צחצחו שיניים עם מברשת חשמלית מחוץ לפה (בלחיים, מסביב לשפתיים, מסביב לעיניים), טפיחות ועיסוי עדין בפנים בכל ערב לפני השינה. כל מגע באזור הפנים שהוא חזרתי יכול לשפר את הרגישות יתר באזור.

  • ברגישות יתר באזור השיער: עשו להם עיסוי בקרקפת בעזרת הידיים או במכשיר רטט עדין, תנו להם להבריש את השיער במקלחת ומחוצה לה במגוון מברשות, שחקו משחקי סידור שיער על בובות ואחר כך על עצמכם ועליהם.

גם אם סיימתם לאפר ועכשיו הילד מתחיל לבכות ומתעקש שתורידו את האיפור - תצטרכו להתחשב בתחושותיו ולכבד את החלטתו. זיכרו כי החג הוא בשבילם ויותר חשוב שהפנים של הילד יקרנו מאשר תהיינה מאופרות לתמונה יפה.

פחד מרעשי החג - רעשנים ונפצים:

ילדים רבים רגישים לרעשים חזקים ופתאומיים. רגישות לרעשים היא עניין סובייקטיבי וקשור ישירות למנגנון השמע באוזן ולוויסות החושי באוזן. רעשים חזקים יכולים לעורר פחד גדול משום שילדים חווים את הרעש בעוצמה שונה מאיתנו ולכן עלינו ההורים לאמץ את 7 כללי ההתנהלות במצבי פחד + להבין את חשיבות ההכרה בשונות הוויסות החושי בין כולנו.

איך אפשר להקל?

  • תקופה לפני החג לכו לקנות רעשנים, ואביזרים שעושים רעש ותתחילו לארגן מסיבות רעש קטנות והדרגתיות בבית. תנו לילד להיות היוזם והמארגן ברגע שזה בשליטה שלו החשיפה ההדרגתית והחזרתיות עוזרת באיזון הקושי.

  • הציעו לו ללכת לקניונים, סרטים, מסיבות יומולדת וכד' שישנה חשיפה לרעש לפני החג. הזכירו לו תמיד שבכל פעם שירגיש לא נעים אפשר יהיה ללכת. עצם הביטחון הזה וההבנה שלכם אותו מקלה בתהליך האיזון של הקושי.

  • הציעו לילדים לחבוש אוזניות מוזיקה עם או בלי מוזיקה מה שבוחרים, מחממי אוזניים, אטמי אוזניים. אמרו להם שאלו יכולים להוריד את ווליום הרעש עבורם ואולי יאפשרו להם להיות חלק מאירועי החג.

ליאת גרינוולד-דלויה, הומאופתית קלאסית, חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית, אומרת שמקור הפחדים יכול להיות באירוע ספציפי שלא עובד כהלכה או כתוצאה מתקופה מתוחה, לחוצה ועמוסה. כך או כך, ביכולתו של הטיפול ההומאופתי לסייע להתגבר על פחדים וחרדות מכול סוג ולהחזיר את החיים למסלולם.

לעיתים הפחד הוא קל וההתנהלות בשגרת היום יום נמשכת כרגיל, אולם לעיתים הפחד תופס חלק משמעותי משעות היום ואף מגביל את ההתנהלות היומיומית של הילד והמשפחה, מוציא מאיזון ופוגע בתפקוד ובמצבים כאלו ההומאופתיה ממליצה להתערב ולטפל במטרה להחזיר את האיזון לילד ולמשפחה.

בהומאופתיה ישנם מספר טיפולים המסייעים לילדים הסובלים מפחדים שונים, מדובר בטיפולים שונים המותאמים באופן אישי לכל ילד על סמך מאפייני הפחד, מאפיינים אישיותיים, ההיסטוריה הרפואית , אופיו, רגישויות ועוד מאפיינים רגשיים, מנטליים ופיזיים.

Gelsemium מתאים לילדים החווים 'פחד במה', הם יתרגשו מאוד, לעיתים ירגישו גם חולשה ולרוב יבלו הרבה בשירותים לפני ההופעה/אירוע/חגיגה.

Arg-n ילדים החווים חרדה במקומות דחוקים וצפופים יעזרו בטיפול הזה, לעיתים נראה גם התנהגות אובססיבית ומעט טקסית או מחשבות טורדניות וכן תחושות בטן – שלשולים או גזים.

Stram תתאים לילדים הפוחדים מרעשים חזקים ופתאומיים, לילדים אלו יהיו בדרך כלל פחדים נוספים בלילות, בעיקר סביב זמן השינה והם יעדיפו לישון עם אור בחדר או במיטת ההורים

מרגע נטילת הרמדי (התרופה ההומאופתית), יחל תהליך הדרגתי, שבמהלכו תדירות ההתקפים תפחת ועוצמתם תחלש. הטיפול ההומאופתי הוא טיפול טבעי, ללא תופעות לוואי, מתאים לתינוקות, ילדים, נשים הרות ומניקות ומבוגרים.

Featured Posts
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page